1.Powtarzamy poznane miękkie głoski: ś, ń, ź. (piszemy: ś/si, ń/ni, ź/zi)
Ja mówię wyrazy z tymi głoskami, dzieci je rozpoznają i wymawiają (np. w: gałąź – ź, siostra – ś, słonie – ń itd.).
Powtarzamy zasadę, że przed samogłoskami zawsze piszemy: „si, ni, zi” (nigdy „ś, ń, ź”!).
Powtarzamy samogłoski: a, ą, e, ę, i, o, ó, u, y.
2.Nauka Ć, ć, Ci, ci
Wymieniam wyrazy: ciocia, ćwierka, bocian, ćma. Pytam, jaka głoska się powtarza – dzieci odpowiadają : „ć”.
W podręczniku na str. 26-27 sprawdzamy, w jaki sposób zapisujemy „ć”. Dzieci odpowiadają: za pomocą litery „ć”, np. w wyrazie „ćma”, albo za pomocą liter „c” ,”i” w wyrazie „bocian”.
Następnie dzieci czytają na głos wyrazy na niebieskim pasku. Tu można dziecko zapytać, jakie „ć” jest w danym wyrazie i dlaczego gdzieś jest napisane „ci” (odp.: bo przed samogłoską).
Uwaga! Dodatkowe wyjaśnienie: „i” piszemy też w wyrazach, w których słychać to „i”, wtedy nie musi być po „i” samogłoska. Np. w wyrazie : zima, kosi, nikt itp.
W ćwiczeniach:
– ćw. 1/23 – zaznaczamy, gdzie w danym wyrazie słyszymy „ć” (np, w wyrazie „kość” na końcu), ćw. 2/23 – czytamy tekst, dzieci odpowiadają na pytania do tekstu (Kto lata wokół lampy? Jak się nazywa ćma? Jak się nazwya chłopiec? itd.), wyszukuja i podkreślają „ć” w tekście.
– ćw. 1/24 – zaznaczamy, gdzie w danym wyrazie słyszymy „ć” (np, w wyrazie „ciasto” na początku), ćw. 2/24 – czytamy na głos wyrazy po lewej, wyszukujemy pasujące do nich wyrazy po prawej (napisane z prawej do lewej).
3. Zaczęła się wiosna
Mówimy o tym, że dzisiaj (21 marca) według kalendarza jest pierwszy dzień wiosny (wiosna astronomiczna rospoczęła się 20.03., ale to trochę trudno wytłumaczyć dzieciom, można spóbować).
Przypominamy sobie oznaki początku wiosny (w środę mówiliśmy o przedwiośniu) – w podr. na str. 24 – zgodnie z ilustracją omawiamy zmienną pogodę w marcu, na str. 25 oglądamy i omawiamy obrazki przedstawiające oznaki wiosny (bazie, pąki na drzewach, kwiaty np. przebiśniegi, trawę).
Oglądamy film o ptakach, które do nas wracają na wiosnę: są tam np..żurawie, łabędzie (uwaga, miejskie łąbędzie, nie odlatująbo są dokarmiane),bociany, gęsi.
W podręczniku na str. 31 oglądamy ilustracje ptaków, któe do nas wracają, dzieci je wymieniają, opisuja ich wygląd.
Pokazuję dzieciom ilustracje wiosennych kwiatów i ptaków, które zauważamy wiosną, bo albo do nas wróciły, albo zaczęły pięknie śpiewać.
Dzieci nazywają te kwiaty i ptaki , ewentualnie opisują wygląd.
Oprócz tego do domu:
1. W ćwiczeniach – ćw. 3/23 ćw. 3,4/24, ćw. 1,2,3/27.
2. Czytać na głos tekst w podr. s. 26.
Poza tym dla chętnych podaję linki do ciekawych materiałów:
– Warto jeszcze raz obejrzeć filmik o powracających ptakach (trwa tylko 2 min).
– Poniżej podaję link do strony z odgłosami ptaków:
https://www.glosy-ptakow.pl/alfabetyczny/
– e-podręcznik – interesujące interaktywne ćwiczenia, w tym związane z tematyką wiosenną:
https://epodreczniki.pl/wczesnoszkolna/KL1_ORE_V9_WIOSNA_1_3_22_111_p1