– omawiamy lekturę „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego. – notatka o autorze – do zeszytu. Można skorzystać z linku:
https://www.lazienki-krolewskie.pl/pl/historia/postaciehistoryczne/aleksander-kaminski
Również warto dopisać, że Kamiński nie zajmował się pisarstwem zawodowo, niemniej w jego dorobku można wskazać doskonałe publikacje literackie, np.: Antek Cwaniak (1932), Andrzej Małkowski (1934), Kamienie na szaniec (1943; powieść została opublikowana pod pseudonimem Juliusz Górecki), Narodziny dzielności (1947), Zośka i Parasol (1957).
– wskazać określenia nazywające cechy utworu, np. obecność fragmentów tekstów autentycznych, zgodność fabuły z przebiegiem zdarzeń, nieobecność postaci i zdarzeń fikcyjnych, wykorzystanie autentycznych nazw, imion. Koniecznie proszę zaznaczyć lub wypisać fragmenty utworu, które są dowodem na to, że historia opisana przez Kamińskiego najpierw funkcjonowała jako opowieść podyktowana żonie, Janinie Kamińskiej (1899–1992) w 1943 roku. Warto podkreślić, że w pierwszym wydaniu, opatrzonym symbolem Polski Walczącej, autor nie zamieścił sceny śmierci „Zośki” (Tadeusza Zawadzkiego), ponieważ harcmistrz jeszcze żył. Dopiero w wydaniu powieści z 1944 roku Kamiński zawarł informację o śmierci Zawadzkiego. -proszę odnaleźć w utworze i zapisać w zeszycie fragmenty, w których pojawia się narrator (można je znaleźć w rozdziałach: Słoneczne dni, Wielka gra.
– proszę przyjrzeć się kompozycji utworu i napisać notatkę
– interpretacja narracji na przykładzie rozdziału W burzy i we mgle – warto zwrócić uwagę, że w narracji trzecioosobowej (w zdaniu: Wracali po bezsensownej włóczędze, nakazanej przez chaos decyzji) ujawnia się ocena sytuacji, jaka panowała po niemiecko -radzieckiej inwazji na Polskę w 1939 roku. – napisać notatkę
. – odwołać się do świata przedstawionego (czas wydarzeń ,miejsce, postaci, organizacje) w Kamieniach na szaniec, a następnie wyszukać w tym dziele przykłady potwierdzające, że utwór należy do literatury faktu.
– wskazać jakie czynniki ukształtowały osobowość głównych bohaterów Kamieni na szaniec. Warto zwrócić uwagę, że chłopcy mieli świadomość, że są szczęściarzami. Chodzili do dobrej szkoły, mieli przyjaciół. Dlatego czuli się zobowiązani wykorzystać szanse i możliwości, jakie dał im los.
– przygotować charakterystyki głównych bohaterów. Proszę o uwzględnienie funkcji (stopnia) w harcerstwie, wyglądu zewnętrznego, osobowości (cech charakteru), cech wyróżniających bohatera, a także wspólnych z innymi rówieśnikami. Na przykładzie biografii Alka, Rudego i Zośki, a także innych bohaterów pisarz ukazał dojrzewanie Polaków, których młodość przypadła na czasy II wojny światowej.