1.Podręcznik str.20 1. Na ilustracji uczniowie szukają elementów w których nazwach słychać gloskę „ź”. (Przypominam, że głoska to dźwięk, który słyszymy. Nieważne jak ją zapisujemy). Uczniowie podają również swoje przykłady (np. ziarno, zielony, koźlę).
- Następnie wybrać sobie wyrazy z głoską „ź” i podzielić je na głoski (Wszystkie głoski wymawiamy na głos i liczymy je. (Kto ma jeszcze z tym problem wymienia głoski licząc je na palcach). Po analizie głoskowej wyjaśniamy dzieciom, że głoskę „ź” zapisujemy w j. polskim dwoma sposobami: „ź lub zi”.
- Podajemy dzieciom dwa wyrazy z głoską „ź” – np. źrebak i ziarno. Uczniowie rysują w zeszytach ilustrację do tych wyrazów i pod rysunkiem wykonują modele tych wyrazów (rysujemy tyle prostokątów ile jest głosek w danym wyrazie). Miejsce głoski „ź” w jednym i drugim modelu kolorujemy na niebiesko ponieważ jest to spółgłoska miękka (Najczęściej dzieci już same wiedzą co robić, ale można zapytać na jaki kolor kolorujemy miejsce głoski „ź”, na czerwono , czy na niebiesko – na czerwono kolorujemy poznawane samogłoski, na niebiesko spółgłoski.) Po wykonaniu tego zadania wyjaśniamy dzieciom, że głoskę „ź” w j. polskim zapisujemy dwoma sposobami: ź lub zi.
- Uczniowie czytają wyrazy złożone z sylab – po lewej stronie pod Zuzią. Potem jeszcze raz oglądają ilustrację na str.20 i ustnie zad.2,3. Następnie wykonujemy zadania w Ćwiczeniach str.19 i str.20
- Przypominamy dzieciom zasadę ortograficzną – przed samogłoską piszemy zi. W zeszycie zapisujemy sylaby: zia, zie, ziu, zió, zią, zię (na czerwono zapisujemy samogłoski)- głośno odczytujemy.
- Tekst do czytania – Podręcznik str.20 W podręczniku przeczytać dzieciom tekst na głos. Wyjaśnić niezrozumiałe słowa. Zadać pytania do tekstu np. Gdzie udała się klasa I. O czym opowiadał dzieciom opiekun. Co robiły dzieci w stadninie. Dla chętnych tekst str.21. Pytania pod tekstem Zadania dla dzieci: Nauczyć się czytać – tekst str.20 Ćwiczenia cz. 3 str.21